Loading...
Navigatie:  Home  >  Gezondheid & Voeding  >  Bericht

Eet je rimpels weg!

 27 mei 2016 

    Print       Email

De meeste vrouwen (en mannen) vinden het minder geslaagd wanneer hun gezicht een landschap van rimpels en doffe plekken wordt. Vooral vrouwen grijpen dan gauw naar een tube of potje om de schade weg te smeren.

Maar het kan ook anders. Een groep voedingsdeskundigen verzamelde enkele tips om de huid er jonger te laten uitzien.

Je bent wat je eet, zeggen zij, en dat gaat ook op bij de huidverzorging. Eén van hun belangrijkste tips: stop met suiker.

Want hoeveel je ook uitgeeft aan creams en lotions, als je veel suiker naar binnen krijgt, kun je al die potjes en tubes evengoed in de vuilnisbak doen.

Suiker

Suiker tast namelijk de gezondheid in het algemeen aan, verhoogt je kans op overgewicht, maar maakt ook een puinhoop van je huid.

Voedingsdeskundige Cassandra Barns legt uit dat suiker (en bewerkte koolhydraten) snel worden opgenomen, waardoor je een piek krijgt in de afgifte van het hormoon insuline.

Hierdoor, zegt zij, krijg je een toename van het hormoon testosteron, wat kan bijdragen tot het ontstaan en toename van acne.

Bovendien verliest je huid zijn elasticiteit en vorm, zegt dokter Marilyn Glenville, schrijfster van Natural Alternatives to Sugar. Dat komt door een proces dat glycatie wordt genoemd.

Dit is een proces waarbij suikermoleculen zich binden aan een vet- of eiwitmolecuul, waardoor gezond weefsel hard en stijf wordt. Bovendien ontstaan daarbij andere stoffen die zeer schadelijk zijn voor het lichaam.

gezichtVis

Omega-3 en -6 vetzuren kunnen je helpen je huid gezond te houden. Zij worden opgenomen in de celmembranen van de opperhuid en helpen vochtverlies voorkomen.

Zo vaak mogelijk een flinke portie vette vis is dus prima voor je huid: zalm, makreel en sardines zou je minstens driemaal per week moeten eten. En een goed omega 3-6-9 kan evenmin kwaad.

Ook hoog op de lijst: antioxidanten. Dat zijn stofjes die je zou kunnen vergelijken met het antiroestmiddel dat je op je auto smeert, om te voorkomen dat je roestplekken op je motorkap krijgt.

Antiroest

Antioxidanten doen het zelfde: zij voorkomen dat je lichaam gaat ‘roesten’ door de moleculen en atomen die je huidcellen kunnen beschadigen, buiten werking te stellen.

Antioxidanten haal je “gratis” uit je voeding, bijvoorbeeld groenten, fruit en noten. Als je een poos minder goed hebt gegeten of na een ziekte, kan het nuttig zijn ook een supplement met extra antioxidanten in te nemen.

Heel belangrijk: zink. Dit mineraal speelt een grote rol in veel biologische processen. Zo groot, dat een zinktekort op verschillende manieren zichtbaar wordt – bijvoorbeeld in de conditie van je huid.

Zink kun je opnemen met havermout, pompoenpitjes, eieren, oesters en erwten.

kip-of-eiEiwit

En natuurlijk: eiwitten. Die zijn belangrijk voor het herstel van weefsel en de bouw van nieuwe huidlagen. Elke cel in je lichaam heeft eiwit nodig om zich te handhaven, en om ‘versleten’ of dode cellen te vervangen.

Een vrouw van 60 kg heeft per dag minstens 60 gram eiwit nodig. Dat haal je uit twee stukken kipfilet, vier eieren of drie koppen gekookte linzen.

Eventueel kun je een aanvulling nemen, vooral als je vegetarisch of veganistisch eet. Er is eiwitpoeder waarvan je met amandelmelk een shake kunt maken: lekker en voedzaam!

Zie ook een ander interessant bericht door op de volgende link te klikken>>> DIKKE MENSEN IN SURINAME WORDEN MAGER MET NIEUW AFSLANKMIDDEL

    Print       Email
Translate »