Loading...
Navigatie:  Home  >  Nieuws  >  Bericht

IMF: herstelprogramma met vier kernelementen

 28 mei 2016 

    Print       Email

IMFDe Raad van Bestuur van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft vandaag ingestemd met een 24 maanden Stand-By Overeenkomst (SBA) voor Suriname tot een bedrag van ongeveer 478 miljoen US dollar, om het economische hervormingsprogramma van de regering te ondersteunen.

Dat schreef het IMF dinsdag in een persbericht. Door de goedkeuring werd de onmiddellijke uitbetaling mogelijk van een bedrag van ongeveer 81 miljoen US$.

Het IMF schrijft dat “een kritisch onderdeel van het hervormingsprogramma dat met deze overeenkomst wordt ondersteund is: de begrotingsconsolidatie en het herstel van de stabiliteit van de fiscale en externe lopende rekening.”

Het programma omvat ook “hervormingen van het wisselkoersbeleid en het monetaire beleid, om Suriname’s veerkracht voor huidige en eventuele toekomstige schokken te vergroten.”

Het programma zal ook “de steun van andere multilaterale instituten katalyseren, waaronder die van de Caribische Ontwikkelingsbank, de Inter-Amerikaanse Ontwikkelingsbank (IDB), de Islamitische Ontwikkelingsbank en de Wereldbank Groep, alsook die van bilaterale crediteuren.”

Mitsuhiro Furusawa, Deputy Managing Director en waarnemend voorzitter van de Raad van Bestuur, prijst het besluit van de Surinaamse autoriteiten om over te stappen op een door de markt bepaalde wisselkoers.

“De start van T-bill veilingen en de geplande uitrol van open-markttransacties zal het doel om terug te keren naar een inflatie met enkele cijfers, ondersteunen” schrijft Furusawa.

Het IMF vat het programma van de Surinaamse overheid om de macro-economische stabiliteit te herstellen samen onder vier kernelementen:

Fiscaal beleid – verlaging van het begrotingstekort van 8,8% van het BBP in 2015 tot minder dan 1,5% van het BBP in 2018. De begrotingsaanpassing is voornamelijk gebaseerd op de geleidelijke afschaffing van elektriciteitssubsidies, loonmatiging, een verhoging van de belastingen op brandstof en, om een efficiënte bron van niet-minerale inkomsten te creëren, de invoer van een belasting op toegevoegde waarde (btw).
Er komt ook een wet op het Sovereign Wealth Fund om het management van inkomsten uit minerale bronnen te verbeteren en als onderdeel van hervormingen om het raamwerk van het fiscale beleid te versterken.

Sociale bescherming – in het programma is een sociaal vangnet ingebouwd om de negatieve gevolgen van de macro-economische aanpassingen voor de armen te helpen opvangen.

De potentiële stijging van de elektriciteitsprijzen zal zó worden gestructureerd dat de grootste afnemers een groter deel van de aanpassing dragen dan kleinere afnemers.

Er komen ook belastingvoordelen om de koopkracht van de belastingbetaler te beschermen.

Monetair- en valutabeleid – het programma voorziet in versterking van de internationale reservepositie van het land en het kalibreren van het monetaire beleid om de inflatie terug te dringen.

Structurele hervormingen – het programma omvat ook ingrijpende structurele hervormingen om het ondernemingsklimaat te verbeteren, het herstel te ondersteunen en de groei op middellange termijn te versterken.

De hervormingen zullen de diversificatie van de economie en het aantrekken van directe buitenlandse investeringen bevorderen, en zal worden ondersteund door technische bijstand van het IMF, de Caraïbische Ontwikkelingsbank, de IDB, de Islamitische Ontwikkelingsbank en de Wereldbank.

Het programma omvat ook juridische hervormingen om het makkelijker te maken een bedrijf te starten, de concurrentie te bevorderen, beleggers te beschermen, eigendom te registreren en de toegang tot financiering uit te breiden.

Suriname: Selected Economic and Social Indicators
 
        Prel. Proj.
 
  2012 2013 2014 2015 2016 2017
(Annual percentage change, unless otherwise indicated)

Real sector

 

 

 

 

 

 

GDP at current prices (SRD billions)

16.4 16.9 17.2 17.6 22.8 25.8

Real GDP growth

3.1 2.8 1.8 0.1 -2.0 2.5

GDP deflator

10.3 0.2 -0.3 2.2 32.3 10.4

Consumer prices (end of period)

4.4 0.6 3.9 25.0 24.1 8.9

Consumer prices (period average)

5.0 1.9 3.4 6.9 36.8 12.5

 

           

Money and credit

           

Banking system net foreign assets

17.5 -11.3 -16.3 -22.0 48.3 21.6

Broad money

19.6 14.1 8.0 10.2 19.9 5.7

Private sector credit (devaluation adjusted)

16.7 18.4 9.0 7.3 5.3 7.7

Public sector credit (increase in percent of M2)

0.4 8.4 10.1 12.6 1.0 -0.5
(In percent of GDP, unless otherwise indicated)

Savings and investment

 

 

 

 

 

 

Private sector balance (saving-investment)

7.7 0.5 -1.0 -8.5 -1.0 3.9

Public sector balance

-4.5 -4.4 -7.0 -7.0 -7.7 -3.4

Saving

0.0 0.1 -1.8 -4.6 -4.9 0.3

Investment

4.4 4.5 5.2 2.5 2.8 3.7

Foreign saving

-3.3 3.8 8.0 15.6 8.7 -0.5
             

Central government

 

 

 

 

 

 

Revenue and grants

25.7 25.9 24.2 21.0 20.6 23.6

Total expenditure 1/

29.6 33.6 32.1 29.7 27.0 27.0

Primary expenditure

28.6 32.2 31.3 28.3 25.0 25.3

Overall balance (net lending/borrowing)

-3.9 -7.7 -7.9 -8.8 -6.4 -3.4

Primary balance

-2.9 -6.4 -7.0 -7.4 -4.4 -1.7

Net acquisition of financial assets

0.0 0.0 0.0 0.0 -1.3 0.0

Net incurrence of liabilities

3.9 7.7 7.9 8.8 7.7 3.4

Net domestic financing

1.8 4.5 6.4 7.2 -0.3 0.4

Net external financing

2.1 3.3 1.5 1.5 8.1 3.0

 

           

Central government debt

21.7 31.7 29.4 43.5 46.2 44.0

Domestic

10.1 16.8 13.1 22.8 17.3 15.4

External

11.6 14.9 16.2 20.6 28.9 28.6

 

           

External sector

           

Current account balance

3.3 -3.8 -8.0 -15.6 -8.7 0.5

Capital and financial account

9.6 8.4 13.2 13.4 0.4 1.0

 

 

 

 

 

 

 

Gross international reserves (US$ millions)

1,008 779 625 355 538 837

In months of imports

4.4 3.4 2.8 1.9 2.8 4.2

 

 

 

 

 

 

 

 

Sources: Suriname authorities; and Fund staff estimates and projections.

 

 

 

1/ Includes statistical discrepancy.

 

 

 

 

 

 

Zie ook een ander interessant bericht door op de volgende link te klikken>>> DIKKE MENSEN IN SURINAME WORDEN MAGER MET NIEUW AFSLANKMIDDEL

    Print       Email
  • Published: 3 weken ago on 3 september 2020
  • By:
  • Last Modified: september 3, 2020 @ 12:42 am
  • Filed Under: Nieuws
Translate »