Loading...
Navigatie:  Home  >  Wetenschap & Technologie  >  Bericht

Voor de hersenen zijn likes zelfde als chocola

 2 juni 2016 

    Print       Email

facebook1[1]Wanneer tieners veel “likes” zien onder hun eigen foto’s of die van vrienden op een sociaal netwerk, wordt hetzelfde hersengebied geactiveerd als bij het eten van chocolade of wanneer iemand geld wint. Dat staat in een onderzoek van de Universiteit van Californië (UCLA).

Voor het onderzoek werden de hersenen van tieners gescand terwijl zij bezig waren op sociale media. De onderzoekers hadden stiekem het aantal likes gemanipuleerd onder sommige foto’s die de proeftieners te zien kregen.

Wanneer de tieners hun eigen foto’s zagen met heel veel likes, zagen de onderzoekers op hersenscans activiteit in veel verschillende delen van de hersenen.

Vooral het “beloningengedeelte” was dan zeer actief. Wetenschappers veronderstellen dat het beloningengebied vooral tijdens de adolescentie erg gevoelig is.

De beslissing om wel of niet een foto te liken, hing ook sterk af van het aantal likes dat die foto reeds had. Een foto kreeg veel meer likes van een testgroep als er al veel likes onder stonden; dezelfde foto kreeg weinig likes als er nog maar weinig likes onder waren.

Volgens de onderzoekers laat het onderzoek zien dat de hersenen van tieners erg gevoelig zijn voor de invloed van hun leeftijdsgenoten; zij verwachten dat het effect in het echte leven nog groter is.

Het gevaar is, zeggen zij, dat tieners sterker kunnen worden beïnvloed door mensen die zij niet echt kennen; die zouden hen kunnen verleiden tot risicovoller gedrag dan zij uit zichzelf of van hun directe vrienden zouden doen.

Ouders zouden daarom goed in de gaten moeten houden met wie hun kind online omgaat, en wat deze personen posten en liken.

Zie ook een ander interessant bericht door op de volgende link te klikken>>> DIKKE MENSEN IN SURINAME WORDEN MAGER MET NIEUW AFSLANKMIDDEL

    Print       Email
Translate »