Navigatie:  Home  >  Nieuws  >  Bericht

Wetenschappers ontdekken 170 miljoen jaar oude pootafdrukken dinosaurussen in Schotland

12 maart 2020

Print       Email

GFC NIEUWS- Geologen hebben tientallen zeldzame pootafdrukken van dinosaurussen gevonden voor de kust van Isle of Skye in Schotland.

De 170 miljoen jaar oude fossielen geven een belangrijk inzicht in de Jura, schrijven de onderzoekers in de Scottish Journal of Geology.

“Hoe meer we zoeken op Isle of Skye, hoe meer dinosaurusvoetsporen we vinden”, zegt Steve Brusatte van de universiteit van Edinburgh.

Samen met zes andere wetenschappers onderzocht hij de afdrukken die twee van hen voor het eerst ontdekten in 2016. Een jaar eerder vond hetzelfde team ook al pootafdrukken van dinosaurussen op het eiland.

Brusatte: “De nieuwe vondst laat twee type dinosaurussen zien – de langgenekte neven van de Brontosaurus en de scherpgetande neven van T. Rex – die rondhingen bij een ondiepe lagune, in een tijd dat Schotland veel warmer was en dinosaurussen aan hun mars naar wereldoverheersing begonnen.”

De vondst is van groot belang omdat er slechts op een paar plekken ter wereld vondsten uit de Midden-Jura zijn gedaan, schrijft de universiteit van Edinburgh.

Zie ook een ander interessant bericht door op de volgende link te klikken>>> DIKKE MENSEN IN SURINAME WORDEN MAGER MET NIEUW AFSLANKMIDDEL